Imagine

Címkék: imagine visszhang saját novella

2008.09.17. 11:12

 Egyszer csak kell olyat írni, ami sokaknál kiveri a biztosítékot.

Az idei, augusztusi Galaktikában követtem el.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az Imagine egy tipikus mi-lett-volna-ha történet: 1980-ban John Lennon feltámad, és ez a tény megváltoztatja a világot.

Na, ez a novella bizonyult darázsfészeknek.

 

Előtte

 Az alapötletet a Kennedy-merénylet adta, pontosabban az a kép, amelyen a lövés már eldördült, és a fiatal elnök a kocsira hajol. Olvastam, mekkora döbbenetet váltott ki a hír még az akkori Magyarországon is. Mi lett volna, ha feltámad? - gondoltam, de csakhamar Lennonra váltottam, mert az ő filozófiája, küldetéstudata jól dokumentált. Például az Imagine-ben. Ahogy ez összeállt, néhány nap alatt megírtam a sztorit. A novellát - éles ellentétben az előzővel - nem dagályosra, hanem szikárra szabtam, legalábbis ez volt a cél.

Az index.hu hatalmas szolgálatot tett, ugyanis címlapra tette a Galaktika-ajánlót, ráadásul szerény novellámra utaló címmel: Lennon harmadnap feltámadt

A Debrecen Online így harangozta be a novellámat:

 A hazai sci-fi szerzők ifjabb nemzedékéhez tartozó Kánai András novellája címét látva aligha van, akinek ne a hajdani Beatles-guru, az apostolok oszlása után is jelentős dalokat író, sokoldalú és zseniális John Lennon, valamint a felejthetetlen dal, az Imagine ugrana be. Nem véletlenül. Kánai újraírja, újraértelmezi azt, ami annak idején Mark Chapman és John Lennon között történt, a merényletet, a lövést, az okokat és az előzményeket, illetve a következményeket, egy furcsa világképet alkotva így. Ami meglehetősen nyomasztó.

 

Utána

 Először a solaria.hu állandó pontozóbírája írt a novelláról:

Kánai András: Imagine 

Pro: 
+ a történet több nézőpontból való megközelítése; 
+ a kapitalizmus vs szocializmus ideológiai harcának szembeállítása; 
+ a stílus; 

Kontra: 
- a Lennoni személyi kultusz világképe túlságosan abszurd nekem... 
- ... nem beszélve a merénylet valódi voltáról; 
- zavaros, azaz néha nem tudni, hogy ki beszél vagy cselekszik; 
- nem tudom h a végén direkt Nyugat-Berlint szándékozott írni a szerző, de az elején levő New Yorkkal kapcsolatban lehet h elírás (persze ezt nem tudhatom biztosan, csak megérzés);
 
Értékelés: 4 pont

(Necroman_Mk2)

Hát, a novellát úgy leértékelte, mint TESCO a lejárt túró rudit. (És már itt is feltűnt, hogy vannak, akik Lennonról nem tudták elképzelni a történetben leírtakat.) Az már elgondolkodtatóbb, hogy szerinte zavaros. Nekem egyértelműnek tűnt, hogy az adott nézőpont éppen kihez tartozik, és előzetes kritikusaim sem (ezt) tették szóvá. Igazából az az érdekes, hogy egy közepes méretű novellában három szálon fut a sztori. Ezt persze azzal segítettem, hogy a három történetvonal nem párhuzamosan, hanem kronologikusan fut, leszámítva az első bekezdést.

Szóval, Lennon tabutéma bizonyos körökben. Ezt írta valaki az index.hu The Beatles topicjának egyik fórumozója:

Balga módon megvettem a Galaktika magazin legújabb számát Kánai András Imagine c. novellája miatt. Nos, nem jó. (Az újság sem, mert mi sem áll távolabb tőlem a sci-finél.) Lényegében arról szól, hogy Lennon harmadnapra feltámadt és szép lassan uralma alá hajtja a világot, megalakítva a Szovjetunió amerikanizált változatát Lennonium néven. Személyi kultusz ésatöbbi. (Amúgy szerintem mi sem állt volna távolabb tőle, mint az önfényezés, na mindegy.) Lényegében a novella az Imagine szövegéből asszociál mindenfélére "mi lett volna ha"-témakörben némi sci-fivel hintve persze. Aztán 2000-ben megint jön Chapman. Pff... Elég gyenge eresztés, én meg kidobtam érte 900-at.

Ajvé. Nem szereti a science fictiont. De szereti John Lennont. Nem sok esélyem volt a bizonyításra, azt hiszem.

 Amúgy Lennon biztos tiszta életű ember volt, csak néha előkerülnek ezt cáfoló tények, pl. ez itt.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sfinsider.blog.hu/api/trackback/id/tr22667468

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása