A 10 legfontosabb sci-fi író

Címkék: érdekes lista

2009.03.05. 00:00

 A most következő lista önkényes és szubjektív. Nem azt mondja el egzaktan, hogy kik a kedvenceim, hanem azt, kiket és miért tartok én a műfaj legbefolyásosabb íróinak. Azok kerülhettek föl a listára, akikre az utánuk következők a legtöbbet hivatkoznak, akik iskolát, irányt teremtettek.

Nem győzöm hangsúlyozni: ordítóan szubjektív a cucc, de kiváncsi vagyok a véleményetekre, persze indoklással.

 

10. Greg Egan

 Az ausztrál programozó a kilencvenes évek elején robbant be a magazinok világába. Novellái olvastán az az érzésünk, hogy tényleg kitalált valami újat. Egyrészt beleásta magát a kvantummechanikába és annak lehetséges következményeibe, másrészt azt boncolgatta, miből áll az emberi személyiség. Izgalmas novellái sorából hadd közül hadd citáljam ide a Száz fényéves naplót, a Cocoon-t vagy személyes kedvencemet, a Fényözönt (Luminous). Regényei, különösen az első három, a Karantén, a Permutation City és a Distress agyzsongító csemegék, frissek és kreatívak.

Egan hibájául róják fel sokan - és ebben nagy adag igazság van - hogy inkább a tudományos részre koncentrál. Valóban, a Diaspora vagy a Schild's Ladder kalanddal dúsított fizikai szakdolgozatoknak is elmennek, és ez hírlik legújabb regényéről, az Incandescende-ről is.

Greg Egan legnagyobb hatása, hogy energizálta a hard science fiction kategóriát, és számtalan fiatal tehetség vallja példaképének.

(Ő az egyetlen a listámon, akiről nincs kép az interneten. Rejtőzködő alkat, még díjátadásra sem lép ki perthi otthonából.)

 

 9. Samuel R. Delany

 

 

 

 

 

 

Ez a télapósan-jóságosan kinéző író az 1960-as évek egyik kulcsfigurája. Társaival (Zelazny, Brunner, LeGuin, Disch, Moorcock) új nyelvezetet hoztak be az addigi, jobbára csak a 19. századi elbeszéléstechnikákat alkalmazó science fcition irodalomba. Ez a stílus, és nem a téma forradalma volt. (Habár a későbbi cyberpunk néhány eleme itt már megjelent.)

Delany, a háromszoros hendikeppel induló szerző (fekete, homoszexuális és diszlexiás) regényeivel, különösen az űroperák egyik ragyogó példájával, a Nova-val és az SF  egyik csúcsteljesítményének számító, összetett és szimbolikus Dhalgren-nel írta be magát a sci-fi irodalomtörténetbe.

Rengetegen éppen az ő regényeinek hatására kezdtek ezzel a műfajjal foglalkozni, írni.

 

 8. William Gibson

 

 

 

 

 

 

 

Az 1980-as évek elején néhány eredeti novella után jelent meg korszakalkotó regénye, a Neurománc. Megnyerte a nagy hármast (Nebula-, Hugo-, Arthur C. Clark-díj), de ami a legfontosabb: olvasók millióit. Ez volt a személyi számítógépek elterjedésének első hulláma. Gibson és társai (elsősorban Bruce Sterling és Pat Cadigan) egy új tematikát honosítottak meg, ami a keresztségben a cyberpunk nevet kapta. Főhőseik egy kegyetlenül magára hagyatott világban próbálnak felszínen maradni. Hackerek, társadalmon kívüliek, de ott van nekik a mátrix, a virtuális valóság, ahol viszont császárok és főhősök lehetnek. 

A többiek közül William Gibson regénye vált a legsikeresebbé, és rengeteg epigonra talált - még néha ma is olvasni ilyeneket.

 

 7. Philip K. Dick

 

 

 

 

 

 

 

Dick szinte minden munkájában a megismerhető valóságot kutatta, azt, hogy a világ, ami körülvesz minket, az tényleg valódi-e. Skizofréniájának irodalmilag hol erős, hol gyengébb lenyomatai regényei, különösen az utolsók, például a nyomasztó Palmer Eldritch három stigmája. Rövid alkotói élete során rengeteg novellát és regényt írt. Megkerülhetetlen szerző, halála óta méginkább. Népszerűségére jellemző, hogy Hollywood sorra találja meg kasszasiker-várományos írásait.

Philip K. Dick ráadásul az a szerző, aki az ún. szép- vagy magasirodalomban is elismert. 

 

 6. Aldous Huxley

 

 

 

 

 

 

 

Ez az elszántan néző fiatalember egy regényével érte el helyezését. Szép új világ. Ez az a disztópia (antiutópia), amely kategóriájában talán a leghatásosabb, és scifi a javából, ellentétben mondjuk az 1984-gyel.

 

 5. Ray Bradbury

 

 

 

 

 

 

 

Ray Bradbury stílusa, hangja eltéveszthetetlen. Igazi költő, aki minden rezdülésre odafigyel. Nála az SF csak keret, amelyben elmondhatja morális példabeszédeit, anélkül, hogy prédikálna vagy kinyilatkoztatna. Regényei, a Marsbéli krónikák vagy a disztópikus 451 Fahrenheit hatására sokan lettek írók és a műfaj szerelmesei.

Ő a műfaj egyik élő legendája.

 

4. Arthur C. Clarke

 

 

 

 

 

 

Az egyik nagy klasszikus. Regényei és novellái a tudományos világképet tükrözik. A sci-fi irodalomtörténelem aranybetűs lapjaira kívánkoznak regényei, pl. A város és a csillagok, A gyermekkor vége, A randevú a Rámával és nem utolsósorban a hatalmas hatású 2001 Űrodüsszeia. Novellái is maradandóak, emlékezzünk csak az Isten kilencmilliárd neve utolsó, hátborzongatóan meseszép mondatára.

Ja, és ő találta ki a távközlési műholdak rendszerét.

 

 

3. Isaac Asimov

 

 

 

 

 

 

 

Asimov, természetesen. Még ma is ő legnagyobb márkanév, ha más írót nem is, őt mindenki ismeri a műfaj rajongóin kívül is. Két sorozata, az Alapítvány és a Robotok szinte felülmúlhatatlan teljesítmény, és itt nem az irodalmi részére gondolok. Alapos tudású, szerteágazó műveltségű író volt, novellái többsége lenyűgözően szellemes, fordulatos (ld. Alkony, Rögeszme). Lehetetlen nélküle elképzelni a modern sci-fi történetét, milliók az ő történetein nőttek fel, hatása az irodalmon jóval túlmutató, hiszen mérnökök ezrei falják ma is az írásait.

 

2. Jules Verne

 

 

 

 

 

 

 

 Ennek a fantaszta franciának köszönhetjük, hogy a science fiction kilépett a bájos lovagregények homályából. Verne hősei technikai-tudományos háttérrel felvértezve hódítják meg a világűrt, az óceánokat vagy más, ismeretlen vidékeket. Optimizmus, a tudomány előrehaladásába vetett hit buzog a mondataiban. Kis túlzással: mindent feltalált, amit lehetett, és mindenről írt is.

 

1. Herbert George Wells

 

 

 

 

 

 

 

A science fiction három alapműve is a nevéhez fűződik: Az időgép, A láthatatlan ember és a Világok harca. Vernétől eltérően nem ragaszkodott a mindent megmagyarázni kívánó tudományossághoz, a csillogó gépcsodáknál jobban érdekelte az emberi társadalom, és végeredményben kitágította, majd irodalmilag elfogadhatóbbá tette a műfajt. A science fiction vele lépett a felnőtté válás útjára.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sfinsider.blog.hu/api/trackback/id/tr11983020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Matney 2009.03.09. 18:04:53

A Nagy Hármas nem úgy van, hogy Hugo-, Nebula- és Philip K. Dick-díj?

Kicsit csodálom, hogy csak nyugatiak kerültek bele a listádba, de hát végülis pont ettől szubjektív... :-)

SFinsider 2009.03.10. 01:21:17

De, a Nagy Hármas a PKD-val teljes! A Clarke-díj nem tudom, miért maradt meg bennem...

A nyugatiakról: hát ők formálták leginkább, egy Lem vagy a Sztrugackij-fivérek egyszeri tünemények voltak, iskolát nem teremtettek, nem lett követőjük. Ilyen értelemben nem találtam "keletieket".
Egyvalaki nem fért bele a tízbe, és ezt szívből sajnálom, mert nagyon fontos alak volt: Robert A. Heinlein

Te kit írtál volna még bele?

Chelloveck · http://chelloveck.sfblogs.net 2009.03.10. 09:59:06

Elég igazságos lista, az első ötnél még a helyezések is jók, bár Heinlein mehetett volna a szakállas bácsi helyére, és valahol a vége felé be kellett volna szuszakolni E. E. "Doc" Smitht is. Kevés tényleg a tíz, de nem is kell mindig ragaszkodni hozzá, hogy kerek legyen, a tucat is fasza, lásd: A piszkos tizenkettő, Tizenkét dühös ember, 12 majom, Tizenkét szék, meg hát persze hónapból is annyi van.

Matney 2009.03.10. 21:53:09

Ahogy rá is éreztél, Lem és a Fivérek hiányoznak nekem, illetve Le Guin. Meg talán még Frank Herbert... bár az is igaz, hogy nem tudom, kit lehetne kitúrni :) Marad Chelloveck megoldása.

DBL47 2009.03.19. 19:55:39

Az első nyolc íróval abszolút egyetértek.
A jelzett szubjektivitás alapján jó.
Delany már necces nálam. Inkább mohicane elképzelése.....nálam Lem iskolát teremtett a művei filozofikus tartalmával.
Chello! "Doc" Smith nem. Az általa írt (jól emlékszem, Lensman sorozat?)összes könyv sem ér fel Theodore Sturgeon: Több mint emberi című könyvével....

Chelloveck · http://chelloveck.sfblogs.net 2009.03.19. 21:23:38

De Lajos. Én nem azt mondtam, hogy felér, még csak azt sem állítottam, hogy "Doc" Smith jó író. Viszont amit András a bevezetőben ír: "Azok kerülhettek föl a listára, akikre az utánuk következők a legtöbbet hivatkoznak, akik iskolát, irányt teremtettek." - ennek épp megfelel.

SFinsider 2009.03.20. 10:26:20

DBL47: Lem-et azért hagytam ki, mert bár egyedülálló szerző volt, munkássága nem hagyott jelentős nyomot az SF egészén, ahogy én látom.
Doc Smith mondjuk az egyik első szerző volt, aki űroperát írt (de nem a legelső!).
Heinlein az, aki kimaradt, rengeteg mai íróra gyakorolt hatást.

DBL47 2009.03.20. 20:35:04

Chello! Bocs, valóban ezzel kezdte András.
Én viszont olyan egészséges módon utálom a WASP rendszer fő alkotóit, hogy mindig elönti az agyamat a lila köd.

András!Heinlein valóban nagy hatású író volt. Kicsit ő is zavar. Még a talán legjobb könyve is,az Angyali üdvözlet is.
Blogon nehéz pontosan megfogalmazni mi a bajom az angolszász sci-fi egy részével.
Ha egyszer úgy adódik, hogy élőszóban beszélhetünk (IG találkozó esetleg) akkor majd elmondom.
Amit Lemről írtál sajnos igaz, de szerintem ez elsősorban az angolszász nyelvterület egyeduralmának köszönhető.
Doc Smithről nálam az van, amit Chellonak írtam.
süti beállítások módosítása