Fáradt klón

Címkék: retro jeschke

2008.10.08. 17:12

 Beindul a blog retró szekciója is, először egy Wolfgang Jeschke-regényről írok.

 

 

 

 

 

 

 

 

 Eredeti?

 A történet vezérmotívuma a "Terülj-terülj, asztalkám!" mese, ez többször is visszaköszön. Egyébként asztronauta főszereplőink sorsát kísérhetjük figyelemmel, amint elhunyt, majd feltámadt emberek után nyomoznak, néha egészen egzotikus tájon. Na, tényleg nincs túl sok csavar a történetben.

 

Másolat

Ez itten kérem, egy klónozásos SF. Nálunk 1994-ben jelent meg, akkor talán frisebb portéka volt. Mai szemmel a téma csak akkor új, ha újszerűen nyúlnak hozzá, mint ahogy azt például Brin tette.

A regény irodalmisága az, ami szomorú. Szomorú, mert végtére is a német SF egyik legnagyobb, élő klasszikusáról beszélünk, aki rengeteg ottani díjat zsebelt be eddigi munkáiért. A Midas mégis több sebből vérzik: a jellemek papírkönnyűek, mint thriller vagy kalandregény sem képes úgy adagolni a feszültségkeltő elemeket, ahogy azt mondjuk Crichton teszi például a Gömb esetében. A felszínes párbeszédek fecsegők, didaktikusak, sokszor érezni, hogy a szerző a fülünkbe kívánja rágni a tanulságot - hé, nem hagyná meg a dekódolás örömét nekünk? A tájleírások hosszúak, bedekkerszerűek, a fehér ember rácsodálkozik Ázsiára típusból. Több rejtély, több feszültség, több science, és több fiction kellene.

Azt csak remélni lehet, hogy a most megjelent regénye ennél azért jobb. Én megelőlegezem neki a bizalmat, de egyelőre csak a reputációja, és A Teremtés utolsó napja miatt vagyok ennyire optimista. 

 
 
 
 Értékelés:
 
 
 
(három)

A bejegyzés trackback címe:

https://sfinsider.blog.hu/api/trackback/id/tr32703640

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

adeptus · http://voxadepti.wordpress.com 2008.10.08. 19:54:20

Ez a könyv nekem is csalódást okozott. Sokat elmond róla, hogy nem emlékszem belőle semmire. Azért az újban én is bízom.

Matney 2008.10.09. 00:35:23

Egyre inkább kisebbségben érzem magam, mert én istenítem ezt a regényt (is), noha nem a tiéd az első negatív vélemény róla... :) A csuda tudja, de valahogy nagyon eltalált a hangulata, amikor először olvastam.

Amúgy tetszik a blog, hajrá! :-)

sezlony 2008.10.11. 08:01:01

A vele egy kötetben szereplő Meamone szeme viszont nagyon jó!

SFinsider 2008.10.12. 23:17:14

mohicane:

köszi a bíztatást!

sezlony: ilyen az, amikor már nincs időd és kedved még egy sanszot adni az írónak egy köteten belül.

sezlony 2008.10.13. 12:47:51

Pedig nagyon más! :)
Távoli jövő, bolygók ipari méretű átalakítása - egy bioszféra, melynek egyetlen feladata a fehérjegyártás! -, remekül kitalált kultúra (ez visszaköszön amúgy néhány Galaktikás novellájában is), eredeti ötletek sora. Remek írás.

SFinsider 2008.10.13. 15:04:10

sezlony, ha ez így van, kérhetem vissza...

acélpatkány · http://acelpatkany.blogspot.com/ 2008.10.13. 22:17:18

Én Mohicane-nal vagyok, nekem is tetszett a regény. Persze nem olyan tökéletes, mint a Teremtés. Ami a Meamonét illeti, tényleg egy igazi gyöngyszem. Lehet hogy Jeschkének a rövidebb műfajok mennek igazán.
süti beállítások módosítása